چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wed 15 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۱۵:۱۰

میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی به رهبری توتال
قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به امضا رسید

باشگاه خبری فراساحل: قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‎پی‎سی) و شرکت پتروپارس امضا شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل ازNIOC، این قرارداد امروز (دوشنبه، ۱۲ تیرماه ۱۳۹۵) در مرکز همایش های کوشک وزارت نفت، بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی به رهبری شرکت توتال فرانسه و همراهی شرکت های سی ان پی سی چین و پتروپارس منعقد شد. بر اساس این قرارداد سهم شرکت ها در اجرای این پروژه شامل توتال ۵۰.۱، سی ان پی سی ۳۰ و پتروپارس ۱۹.۹ درصد می شود. موافقت نامه اصولی (HOA) این طرح نیز به ارزش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بین این شرکت ها در آبان ماه ۹۵ به امضا رسیده بود. این قرارداد اولین قرارداد رسمی منعقد شده در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی موسوم به IPC است.

شرکت توتال که در سال ۱۹۲۴ در فرانسه تأسیس شد یکی از ۶ غول نفتی دنیا به شمار می رود. فعالیت های این شرکت فرانسوی شامل اکتشاف،‌تولید نفت و گاز،‌تولید برق، احداث خطوط لوله، پالایش و بازاریابی نفت و گاز می شود. توتال همچنین در زمینه تولید عمده مواد شیمیایی و عرضه آن در بازارهای جهانی فعالیت می کند. این شرکت در کشورهای مختلفی از جمله ونزوئلا، کانادا، آفریقا، میانمار، عراق،‌ عربستان سعودی و ایتالیا فعالیت داشته است. بر اساس این گزارش، طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با هدف تولید حداکثری و پایدار روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب(برابر با حدود ۵۶ میلیون مترمکعب) گاز غنی ترش از منابع بخش فراساحل این فاز و انتقال آن به خشکی اجرا می شود.

با اجرای این طرح برآورد می شود در طول ۲۰ سال دوره قرارداد ۳۳۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی غنی و ترش از این میدان مشترک تولید شود که از این گاز غنی میتوان حدود ۲۹۰ میلیون بشکه میعانات گازی، ۱۴ میلیون تن گاز مایع، ۱۲ میلیون تن اتان و ۲ میلیون تن گوگرد به همراه ۳۱۵ میلیارد متر مکعب گاز سبک شیرین تولید شود. بر این اساس با فرض قیمت حدود ۵۰ دلار برای هر بشکه نفت خام بدون احتساب ارزش گاز سبک شیرین، ارزش سایر محصولات قابل استحصال در طول دوره قرارداد بالغ بر ۲۳ میلیارد دلار می شود. ارزش گاز سبک شیرین تولیدی نیز به فرض هر متر مکعب ۱۰ سنت دلار بالغ بر ۳۱ میلیارد دلار می شود و در مجموع بر اساس قیمت های فعلی حامل های انرژی در بازار بین المللی، ارزش محصولات این طرح در طول دوره قرارداد برابر با ۵۴ میلیارد دلار امریکا است.



  کد خبر : 3968
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :